Genetika - Novinky z genetiky

Odborný blog monitorující nové informace z genetiky

31.10.2009
Konzumace lékořice v těhotenství může ovlivnit inteligenci a chování dítěte

Nová studie finských vědců upozorňuje na možná rizika nadměrné konzumace lékořice během těhotenství.

Existuje mnoho faktorů zevního prostředí, které mohou narušit normální vývoj plodu. To se týká nejen chemikálií, léčiv či ionizujícího záření, ale i potravin. Například konzumace alkoholických nápojů se v těhotenství vysloveně nedoporučuje. Naopak třeba dostatečné dávky kyseliny listové jsou obecně  doporučovány, neboť mohou působit jako prevence vzniku určitých typů vrozených vývojových vad.

Poněkud netypický faktor tentokrát zkoumali vědci z University of Edinburgh a University of Helsinki, kteří se zaměřili na konzumaci lékořice v průběhu těhotenství. Studie, která zkoumala mentální funkce a chování osmiletých dětí, probíhala ve Finsku, kde je konzumace lékořice mezi mladými ženami relativně běžná.

Výsledky studie ukazují, že látka přirozeně obsažená v lékořici – zvaná glycyrrhizin – může ovlivňovat funkci placenty a zvláště umožnit zvýšený průnik matčiných stresových hormonů (glukokortikoidů) k vyvíjejícímu se plodu. Glukokortikoidy ovšem mohou ovlivnit vývoj mozku a zapříčinit tak určité psychiatrické komplikace v pozdějším životě. V této studii šlo jmenovitě o nižší hodnoty IQ a rozvoj tzv. ADHD syndromu (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), což je klinická jednotka charakterizovaná zejména poruchami pozornosti a velkou hyperaktivitou. Studie ukázala, že riziko těchto poruch bylo vyšší u těch matek, které konzumovaly více jak 500mg glycyrrhizinu týdně (což odpovídá údajně 100g čisté lékořice). Mimoto se ukázalo, že těhotenství spojená s konzumací lékořice končila dříve.

Každopádně jde o velmi zajímavou souvislost, byť možná trochu nečekanou.

Článek přinesl server ScienceDaily.

Abstrakt studie v časopisu American Journal of Epidemiology.

Linkuj si ! asdf.sk


Komentáře



Přidání komentáře
Text:
    

RSS Komentářů